bebis · inredning

Inspiration till barnrum

Jag är så sablarns glad för att vi äntligen har börjat göra i ordning i Agnes’ rum. Det är det roligaste projektet jag kan tänka mig och jag har samlat inspiration på min Pinterest sedan cirka samma dag som vi plussade, ehe. Men jag är glad att vi väntade tills nu med att börja inreda, för hade vi gjort i ordning allt innan nedsläpp hade vi ju inte haft en aning om vilka just våra och Agnes’ behov hade varit. Nu när vi har testat att hänga i lite mer än sju månader vet vi hur mycket det lilla barnet snurrar runt och testar gränser (rätt mycket), vilka mönster och färger hon uppskattar (starka kontraster och färger), hur hon somnar bäst på dagen (bredvid någon av oss) och hur man själv gärna halvligger och leker med (bekvämt).

Så här såg rummet innan vi gjorde om det till barnrum. Det var ett kombinerat hemmakontor, gästrum och skräpupplag. Det vi har tänkt behålla är väggfärgen, den vita byrån (som redan nu är full med barnkläder), Expedit-hyllan och soffan. I övrigt har vi tänkt så här (bildkälla i länk under bilderna).

Färger
Vi vill att rummet ska vara färgglatt, lekfullt, roligt, mysigt och praktiskt. Det får gärna vara en riktig färgexplosion, men för att få lite harmoni kommer de genomgående färgerna  vara gult, rött och mint. Tror det kommer bli fint mot de grå väggarna och vita möblerna.

collage_kids-room-colours
1. Det här barnrummet är helt ljuvligt och har precis rätt färgkombo.The Beetle Shack.
2. Barnrum som tidigare varit femtiotalskök. Boligliv
3. Hela det här hemmet är så fint, kolla in: The Beetle Shack.
4. Den här klargula väggen alltså! Om vi får ork så blir en ju sugen på att måla en av väggarna i Agnes’ rum. Life thru a lens.
5. Vill också ha in lite naturmaterial och roliga retrogrejer. Typ som här! Outertowners.

DIY-projekt
Under graviditeten peakade min DIY-pepp. Då syddes det babynest, klistrades ihop mobiler, stickades tröjor och gud vet allt annat. Så mys att processa realiteten att det faktiskt ska komma ett barn på det här sättet. Rekommenderas! Till rummet har vi redan knåpat en del, men det finns cirka ett tusen till grejer jag vill göra. Ska bara hitta lite tid. Och ork.

collage_kids-room-diy

1. Konfettiprickad rislampa (det var det första DIY-projektet till rummet som var klart innan jul. Agnes’ reaktion på lampan = ❤). Solebich.de
2. Virkad filt med mormorsrutor i korsmönster. Detta projekt är redan påbörjat, återkommer med lägesrapport. Muitaihania.blogspot.fi
3. Geometrisk mobil av papper. Vanillaandlace.com.
4. Tycker ofta DIY-lektält ser lite rangliga ut, men det här verkar både stadigt och inte supersvårt att få ihop. Ispydiy.com.
5. Sy molnkuddar av gamla tröjor. Så himla enkelt (hoppas jag)! Makingniceinthemidwest.com.
6. Är också lite sugen på att ge Malm-byrån en omgörning. Kanske såhär i block, eller använda de överblivna prickarna från lampan och sätta på färgglada knoppar. livethemma.ikea.se.

Förvaring

collage_kids-room-storage

1. Vi  behåller, som sagt, Expedit-hyllan. Tänker att den är perfekt att ha kaoslådor i som man bara kan ösa ner leksaker och pysselgrejer i när en vill städa. Idén att ha hyllan som skötbord, som här, är ju också helt toppen om en till exempel inte har plats nog i badrummet. Projectnursery.com
2. En vägglist med knoppar från IKEA PS 2014-kollektionen får va klädhängare och kom-ihåg-station. Dock är den alltid slut på lager (?), så eventuellt blir det en annan lösning.
3. Jag vet att vi inte är ensammast i världen om denna idé, men en tavellist ska upp i lagom vuxenhöjd och va skådeplats för leksaker, böcker, prylar och kanske ett gulligt plagg som Agnes’ ännu är för liten för. charlottelovey.blogspot.co.uk
4. Min barndoms prylhylla har fraktats hit och ska få en ommålning innan den åker upp på väggen. Minns att jag älskade denna lilla hylla, men ej vad jag hade i den. Antagligen typ Kinder Egg-leksaker… I väntan på det får Agnes låna mina Ingela P Arrhenius-babushkaugglor studiotoutpetit.blogspot.com
5. I barnrummet finns redan platsbyggda garderober, som skulle må bra av en liten uppiggning. Kanske med nya knoppar och en sån här linjal. susannavento.fi

Textilier
Först hade jag tänkt skriva: textilierna är det som kommer ge rummet färg. Men sen när jag ser vad vi har valt så är det ju nästan ingen färg alls! Så bättring där. Tanken är iaf att det är här som det gula, röda och mintiga ska plockas upp.

collage_kids-room-textile21. En kuddhörna är det som står högst på önskelistan. En enkel madrass på golvet, massa  mjuka kuddar och vips har vi perfekta stället att busa och sovvila på hela dagarna. Binti Home
2. Av någon anledning har vi drösvis med gamla huvudkuddar. De ska alla till kuddhörnan och få sig nya kuddfodral och kompletteras med några vanliga prydnadskuddar.
Till exempel dessa:
2. Gul- och vitrandig i ekologisk bomull från H&M Home.
3. Örngott med ugglor i ekologisk bomull från Åhléns.
4. Chevron-mönstrad kudde i ekologisk bomull från Ellos.
5. Till vårt försvar beställde vi denna matta i gult först, men när den väl kom fram så såg den mer senapsgrön ut. Så den är returnerad i utbyte mot en grå. Matta Nicole från Ellos.
6. En fin filt till vore ju awesome. Om jag får all tid i världen kanske jag virkar även denna. stephaniepommeverte.blogspot.com

Uppdaterar med bilder från rummet när det är klart!

3 thoughts on “Inspiration till barnrum

Kommentera

