diy · inredning

DIY: Doppfärgade galgar och en pyntad kruka

kruka_webb
Jag gick och klurade rätt länge på vad jag skulle hitta på till månadens Monthly Makers med tema återbruk. En vill ju gärna göra nåt fantastiskt, som ingen kommit på tidigare och som Sandra Lundin skrev, rockar internet. Men det var ju bara ångestskapande, så istället fick jag tummen ur och provade två DIY-projekt från min Pinterest som jag velat göra ett tag, och som jag hade alla material till hemma: dip-dyade kemtvättsgalgar (inspirerad av Sugar & Cloth och pyntade blomkrukor (DIY or die).

Måla krukor

kruka_tejp_webb1. Ta en kruka du tröttnat på. Sätt maskeringstejp efter vilket mönster du vill ha.

fargburkar_webb2. Välj en färg (jag valde den mest mintiga längst upp i bild). Jag hade massa överblivna färgprover sedan vi målade om hallen. Och det visade sig sen, men väggfärg funkade faktiskt helt ok till detta.

kruka_webb33. Jag testade först att måla med pensel, men det blev superfult. Klippte istället sönder en vanlig rengöringssvamp och duttade på i två lager.

kruka2_webb4. Ta bort tejpen försiktigt när det torkat och voilà, en lite roligare kruka. Tänker att den får bo i Agnes rum.

Doppfärga galgar
När jag ändå höll på med färgburkarna blev jag sugen på att prova att doppa kemtvättsgalgar i dem.

galgar_liten

 

1. Doppa galgarna direkt i färgburkarna upp till den nivå du vill ha färg.

2. Häng dem på tork upp-och-ner. Jag stödde de mot två inplastade hyllor som vi ska få upp på Agnes rum någon gång snart. Torka försiktig bort den överskottsfärg som droppar ner.

galgar_farg

3.Resultatet blev helt okej, men hade velat att färgerna hade kontrasterat mer mot varann. Nästa gång slänger jag nog in gult, rosa och kanske grått i mixen.

Förresten, tycker mina bilder med nya kameran blir så ”döda” och färglösa. Snälla tipsa mig om bra PS-turorials att pigga upp dem. Tack!

6 thoughts on “DIY: Doppfärgade galgar och en pyntad kruka

  1. Vad snyggt! Särskilt krukorna och vilka härliga nyanser, mintigt turkost är en av mina absoluta favoritfärger! Och vad härligt ditt paradisträd är! Min växer väldigt rakt uppåt, din hade ett mycket mer intressant utseende!

    1. Amen tack! Ja, det är mycket riktigt ett intessant utseende på trädet, beskar det för ett tag sen och det blev väl ett halvbra resultat.

  2. Om du duplicerar bilden i ett nytt lager och väljer blandningsläget (I lagermenyn till höger, precis ovanför alla lager står det ”normal” i en liten scroll-lista) ”mjukt ljus” tycker jag färger och kontraster brukar poppa. Du kan behöva reglera opaciteten rätt mycket (jag kör på typ 15-30% och tycker det räcker men det varierar med bild och smak).

    Med det sagt älskar jag också ditt bloggnamn! Och tycker det är superkul att du är med i Monthly Makers och återbrukar 🙂 Toppenidé att använda gammal överbliven färg till och med (jag har några såna väggfärgsburkar själv som skulle kunna komma till användning) och galgarna blev så fina. Tror det blir ännu ljuvligare med lite andra pasteller, så som du funderade på.

    1. Åh TUSEN TACK för Photoshop-tips och fina ord. Gillar verkligen initiativet, och också hur fantastiskt bra och uppmuntrande alla är mot varandra. Hjärta det!

Kommentera

