barnrum · bebis · diy · inredning

DIY: Lektält

lektalt_i-rummet
I början av året hakade jag på Monthly Makers-utmaningen att skapa något utifrån ett givet månadstema. I januari gjorde jag en utskrivbar årskalender på temat papper och i februari gjorde jag två småprojekt på temat återbruk. Sen började jag jobba och tiden för roliga hemmaprojekt bara försvann. I alla fall den där man kunde planera och genomföra ett projekt inom två veckor (som ju lite är grejen med Monthly Makers). Men, jag har både känt mig inspirerad av andras alster och faktiskt gjort lite smått och gott, bland annat ett lektält till Agnes rum som jag velat göra ända sen jag satte ihop det stora inspirationsinlägget till inredning av bebisrummet.

Från början var lektältet tänkt att bli klart till Agnes ett-års-dag (köpte allt material en vecka innan), sen tänkte jag att det skulle bli klart inom  Monthly Makers’ tema textil, vilket det faktiskt blev, men jag hann aldrig göra iordning bilderna eller skriva inlägget. Förrän NU. Varsegod så här gör du ett lektält till ditt barn.

Lektält

1.  Inspirationen till tältet hittade jag på Ispydiy.com. Jag försökte att översätta alla mått till svenska enheter, men ärligt talat tycker jag kanske att Agnes tält blev lite för stort, så våga ta kortare pinnar!

lektalt_material2. Det här behöver du:
3 rundstavar, 120 cm långa
4 brädor, 150 cm långa och cirka 4,5 cm breda
6 rejäla träskruvar
tyg 140 cm brett och 300 cm långt
sandpapper i olika grovlekar
tråd (att sy med, snöret på bilden hade jag tänkte använda till att ”låsa” tältet med men hoppade över det)

Angående trät så valde jag att köpa obehandlad planhyvlad furu. De hade mängder av olika färdigkapade längder, men tyvärr inte just i de längderna som jag behövde. Det blev så här i efterhand superduperjobbigt att först stå och försöka grovsåga till dem på brädgården och sen sandpappra så att de blev någorlunda lika långa hemma. Skulle jag göra om det nu skulle jag LÄTT ta varuhusets standardmått istället (rundstav 100 cm och bräda 120 cm) och sluppit detta. Särskilt i och med att jag tycket att tältet blev onödigt stort. JAJA.

lektalt_borr13. Efter att ha sandpapprat och fixat till dina stavar och brädor, börja markera ut med en liten penna var de ska skruvas ihop med varandra. Jag tyckte det blev lagom med cirka 15 cm in på brädorna. Förborra lite i hålen.

lektalt_borr24. Borra ihop brädorna efter dina markeringar. Här behöver du få hjälp med att hålla uppe själva ställningen, till exempel av en kompis eller av bokhyllan.

lektalt_stallning5. Tada! När du borrat i alla sex skuvarna ska du ha en ställning som ser ut så här.

6. Mät och sy till tyget. Jag la in lite på sidorna och sydde raksöm på maskin, och sen sydde jag fast tyget för hand på de nedre rundstavarna. Hade man varit lite smartare än mig hade man sytt även dessa paneler på maskin och trätt på rundstavarna innan man skruvar ihop allt, men det gjorde alltså inte jag.

lektalt_klart

7. Klart! Den här bilden är från idag, så tältet är numera väl använt. Skulle säga att det håller för det mesta, Agnes drar i det och slänger sig emot det och det har inte vält eller knappt flyttat på sig.

Kommentera

