inredning · loppis

Färgkoordinerad bokhylla

bokhylla_detalj

Häromdagen fick jag lite överskottsenergi och tog tag i att styra upp våra bokhyllor. Det är två Billy-bokhyllor från Ikea, jag hade egentligen kanske velat ha ett Elfa-system, men kombon tidsbrist (har hört att det ska ta evigheter att sätta upp?) och ett litet barn som gärna klättrar och röjer runt gjorde att vi tog Billy. Det är inte det snyggaste, men det duger bra just nu.

Inspiration
Den ursprungliga idén att göra om bokhyllan uppstod med inspiration från Sandra Beijers bokhylla. Jag började pinna runt lite och spara bilder på Pinterest-bräda Home library. Jag ville ha en känsla av harmoni, hemtrevlighet och läslust, och inte bara stilleben i svart/vitt/naturmaterial. Till slut kom jag fram till tre bilder (bildlänk under kollaget):collage_colour-coordinated-shelf

1. Blanda in massor av gröna växter bland böckerna, The Beetle Shack.
2. Färgkoordinera i små duttar för att tillför känsla av ordning, Apartmentdiet via Alvhem mäkleri.
3. Fint med lite slarv, en rad med skivor och böckerna åt alla möjliga håll, My Scandinavian Home via Stadshem.

Resultat: färgkoordinerade böcker med gröna växter, skivor och lite slarv

bokhyllaSå här blev alltså resultatet. Jag är i stort nöjd, men skulle vilja tillföra lite finare papplådor än de fula, svartvitrandiga nederst och så gärna en eller ett par ljuskällor.

bokhylla_detalj2Mixade in lite olika av Henriks skulpturer och vinylskivor bland böckerna.

bokhylla_kaws

Och fick användning för alla mina olika 50-talskrukor, perfekt!

One thought on “Färgkoordinerad bokhylla

Kommentera

