bebis · mat

Babyfood lifehacks

Agnes är vegetarian, och lite av en matvägrarepisodare, så vi försöker proppa alla måltider och mellisar med så mycket nyttigheter det går (mao precis som alla andra kids och föräldrar). Men! Några av de tricks vi kommit på längs vägen önskar jag lite att jag hade kunnat googla mig fram till för länge sen, därav idén med detta inlägg. Vsg för oombedda barnmatstips.

Ekologisk boostad fruktpuré
Köp ett stort gäng olika ekologiska frukter (vi brukar ha banan, äpple, päron, kiwi, apelsin med variationer beroende lite på vad man hittar till bra pris). Skala, skär i mindre bitar och koka ihop med en stor näve mandel eller cashewnötter och torkade, osvavlade aprikoser. Det behövs bara pyttelite vatten eftersom frukterna vattnar sig. Mixa ihop och tillsätt kokosolja och järnsaft (om en vill järnbosta lite).

Bönor på burk
Köp hem torkade kikärtor, vita bönor och kidneybönor och koka dem själv tillsammans med lite ekologisk grönsaksbuljong. Fyll upp använda barnmatsburkar och frys in. Jag lovar att det är den PERFEKTA plockmaten slash mellisen när en vill vuxenfika.

3 x Mera vego-recept
Alla recept i Mera vego-kokboken som vi provat är jättebra – de är goda och enkla, oftast har man alla ingredienser hemma och de är proppade med massa nyttigheter. Vi har blivit extraextra förtjusta i tre av recepten som fått bli återkommande favoriter:

– hasselnötslasagne, där vi ganska fritt byter ut nötter och grönsaker beroende på vad man har hemma.

– mandelbollar, som är perfekta bollen att ta ur frysen och steka upp snabbt istället för halvfabrikatditon.

– quinoanuggets, världens bästa sätt att få i små matvägrare nyttiga quinoa.

Proppa saker i potatismos och pannkakor
Det går att gömma nästan vad som helst i potatismos och pannkakor, tips om det till exempel kommer en period där allt grönt helt plötsligt är livsfarligt.

I potatismos gömmer vi ost, spenat, broccoli, smör (kanske inte så mycket gömmer som i ”boostar) och grädde. Det går supersupersnabbt att sno ihop också, koka småbitar och mosa ihop med gaffel – klart på 5 minuter.

Pannkaksingredienser byter vi ut rätt hejvilt och varierar mellan havre-, ko- och kokosmjölk (den gamla vanliga i burk), kikärts-, mandel- och vetemjöl och rapsolja, smör och kokosfett att steka  i. Alla varianter går hem! I pannkakorna kan man plutta i bönor, majs, grönkål, spenat osv.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s