barn · resor

Julen 2016 – tågresa, ryggskott och kassa mobilbilder

agnes-henrik-161223

Dan före julafton tog vi tåget upp till Stockholm. Det är verkligen en helt annan grej att åka tåg med en 2,5-åring, jämfört med en 10-månaders (skrev två långa inlägg om det med bra tips, kolla om du har kids i den ålder vetja). Nu är det en helt ljuvlig historia, eftersom hon både kan sysselsätta sig och sitta stilla. Det som gjorde det lite knöligt denna gång var att jag lyckades knäcka ryggen på riktigt en minut innan vi skulle. Jag kunde alltså inte bära en endaste av alla våra väskor och inte heller hjälpa till så värst mycket med Agnes. Sån otur! Så medan jag försökte att hitta en någorlunda bekväm sittställning, ägnade sig resten av familjen åt att äta tahini-macka, gå till bistron, leka med babblarna och sno åt sig lite iPad-tid av barnet bredvid.

På julafton var min rygg fortfarande paj, men med lite starka värktabletter höll jag mig igång. Julafton bjöd tyvärr inte på någon snö, men däremot högvis med julklappar (vi var tvungna att ta paus mitt i utdelningen för att Agnes inte orkade med allt öppnande) (nästa år reglerar vi mängden klappar), Kalle Anka-tittande och julmat. Det är riktigt dåligt fotoljus i mitt föräldrahem, så alla bilder är helt hopplöst mörka och röda pga de aprikosa väggarna, sorry.

agnes-henrik-emma-161225

På juldagen var det jättefint väder så efter lunch åkte vi på utflykt till först Flottsbrobacken för lite pulkaåkning (det gick inte alls pga för isis snö) och sedan till Mångkulturellt centrum i Fittja där vi fikade utomhus(!) i säkert tre minuter innan det blev för kallt.

På annandagen tog jag med föräldarna och Agnes på promenad till en lekpark i området som skulle vara bra. Tanken var att Henrik skulle få vila lite eftersom han fick ta nästan allt barnrelaterat pga min rygg. Dock gjorde jag det episkt smarta att lyfta Agnes på lekplatsen och fick julhelgens andra ryggskott.

agnes-henrik-161226

På kvällen fick Henrik hjälp med matlagningen av lilla kocken. Hon tycker det är så kul att hjälpa till att laga mat, måste verkligen försöka involvera Agnes mer i det!

Den 27:de december åkte vi hem, och även denna hade jag alltså rejält ont i ryggen som dock dämpades bra av smärtstillande. Jag kunde till exempel hjälpa till att underhålla med att läsa Alla tre inne på förskolan Ärtan som var en av mina julklappar till Agge, och som blev väldigt poppis snabbt.agnes-161227

Framme och hemma i Göteborg igen!

Kommentera

