tips

Nyårslöfte rensa badrumsskåpet: ansiktsvård


Ett av mina nyårslöften var att rensa badrumsskåpet och sminkväskan från ”dåligheter” och testa mer giftfria och ekologiska produkter. Vi börjar med att ta en titt på nya ansiktsvården.

Utgångsläget var: Jag har länge kört med Dermalogicas rengöring, ansiktskräm och ögonkräm och varit jättenöjd med resultatet, men blivit alltmer tveksam till innehållet. Jag har väldigt känslig och torr hy. På vintern får jag lätt torrfläckar och om jag sköljer ansiktet med vatten blir det genast torrt och stramt. Jag är väldigt känslig för parfym och försöker använda helt oparfymerade produkter och försöker också undvika eteriska oljor. De flesta dagar sminkar jag mig inte mer än mascara, lite ögonskugga och några borst med mineralfoundation, så jag är inte i jättebehov av världens grundligaste rengöring.

Följande produkter har jag nu testat och kan rekommendera:

  • Daglig rengöring: Maria Åkerberg Coldpressed Almond Oil. Jag duttar på olja på en bomullsrondell och torkar av sminket från ansiktet. Om det inte känns som att jag fått bort allt, blöter jag en liten handduk och torkar av resten. Oljan är återfuktande så tar ingen extra kräm efteråt.
  • Rengöring efter make-up: Oliva Sensitive Cleansing Mousse (eko). Den är nog egentligen liiite för effektiv för min hy, för det svider en kort stund efter användning. Men tills att jag hittar en rengöring med bättre innehållsförteckning, får denna duga.
  • Återfuktare/dagkräm: Maria Åkerberg Coldpressed Jojoba Oil. Denna smetar jag in ansiktet med på morgonen under smink. Ibland kan jag få för mig att det blir för oljigt och glansigt, och har jag flytande foundation över så blir det lite torrfläckar. Jag har kikat på en ansiktskräm att kombinera med, ska nog testa Apolosophys Day Cream Caring med rapsolja, sheasmör och glycerin och Elw’s Svanen-märkta Ansiktscreme. Tyvärr har jag inte hittat någon ekokräm utan eteriska oljor och linalool/limonene, så kan till exempel inte använda Maria Åkerbergs eller Estelle & Thilds ansiktskrämer.
  • För torra fläckar och extra vård: Lånar Agnes Estelle & Thild Biocare Baby All Weather Cream för lite extra vård och torra fläckar och läppar. En gång smorde jag in hela ansiktet med ett tjockt lager och sov med det men det gjorde verkligen ingen som helst skillnad, så kan ej rekommendera det.

Det jag inte hittat är en vettig ögonkräm, en scrub/exfoliant eller ansiktsmask (gärna över-natten-varianten). Har ni några tips, var inte rädd för att dela med er!

Kommentera

