graviditet #2

Gravid vecka 4 (3+6) – Plus på stickan och tidiga graviditetsteckan

~
Ja, så är det! Beräknat förlossningsdatum än så länge verkar vara 13 december (sista mensens första dag var 12 mars, och ägglossning 23 mars).

Tecken på att jag är gravid:

  • Jag har tagit två graviditetstest, som båda visat (svagt) positivt resultat.
  • Mensen är försenad två dagar.
  • Mina bröst ömmar jättemycket.
  • Jag har mått illa två morgnar (vilket jag aldrig gjorde med Agge, konstig känsla).
Det andra jättesvaga testresultatet. Gah, att det ska hänga på tolkningar av svaga streck på små stickor som verkar funka rätt halvdant.

Det är ju väldigt, väldigt tidigt i graviditeten såklart, men vi tillåter oss att hoppas och vara glada just nu. Vi har till och med berättat det för några personer som varit engagerade i resan.

Det som är så himla typiskt med att det faktiskt blev av nu på sjätte försöket är jag denna gång var som allra minst engagerad. När det närmade sig den fertila perioden kände jag att jag inte orkade med den gruvliga tvåveckors-väntan för att sen bli besviken igen. Så jag tog inga ägglossningstest och sa till Henrik att jag ville ta paus denna gång. Men så, tre dagar innan beräknad ägglossning, tog jag ett test i alla fall och det var väldigt tydligt positivt. Vi tänkte att  äsch, vi gör väl ett halvhjärtat försök idag så att vi i alla fall har gett det en chans. Och det var ju himla tur!

Sen har jag lyckats att distrahera mig rätt bra de här två veckor, med en jobbresa, Malmö-besök och trötta kvällar (har somnat vid nattningen VARJE kväll, vilket ju eh också är ett tecken på graviditet). Någonstans i början på denna vecka började dock brösten ömma och jag fick allt svårare att hålla bort tankarna. På jobbet i onsdags traskade jag iväg till apoteket och köpte att graviditetstest och satte mig på jobbtoan – tänkte att jaja, nu slipper jag snart fundera mer på detta – men hade oj, så fel! Jag smög ut från toan för att hämta min mobil, och smög sen tillbaka för att kunna ta en bild och messa Henrik: ”Hallå jag är gravid!”.

Kommentera

