graviditet #2

Gravid vecka 5 (4+6)

Den här veckan har jag fått uppleva ännu en (för mig) ny graviditetskrämpa. Så förutom illamående, har jag nu också fått känna på molvärkar. I fredags (på långfredagen) började ett illamående smyga sig på efter lunch och sen vid 15-16 började jag få rejält ont i magen, långt ner på vänster sida. Det kändes som en kraftig mensvärk och jag blev väldigt orolig att det betydde att något var fel. Men efter en googling och ett sms till en vän, kom vi fram till ett det verkar vara väldigt vanligt med den här typen av ”växtvärk” tidigt i graviditeten när livmodern blir större.

Hjärnan spelar verkligen ett spratt med mig nu under andra graviditeten. Jag VET ju att allt kan och kommer vara annorlunda, det är till exempel jättevanligt att få fler och värre krämpor andra gången. Ändå blir jag orolig när det dyker upp nya känslor och kroppsåkommor som jag inte hade förra gången. Det är verkligen sjukt svårt att inte jämföra!

Annat spännande som har hänt i vecka 5:

  • ringde MVC i måndags och bokade tid för inskrivning. Vi ska dit tisdag 18 april.
  • jag är jättetrött och somnar i stort sett vid varje nattning.
  • magen har redan börjat svullna upp (det var samma med Agnes), så det börjar redan bli svårt att använda mina vanliga jeans.
Kommentera

