barn · graviditet #2

Gravid vecka 8 (7+6) – en liten blödning och MVC-samtal

Denna veckan fick jag min första stora oroskänsla. Onsdag kväll precis innan middagen upptäckte jag att jag hade en blödning. Var helt panikslaget rädd under hela middagen och gick sen på toa och kollade igen – det blödde fortfarande. Jag var såklart rädd att det var ett begynnande missfall, något som jag verkligen undvikit att läsa något om, så fick order av Henrik om att lägga mig i sängen och läsa på om blödningar och missfall. 1177 har verkligen fantastiskt bra information där alla olika scenarior gås igenom, med handlingsplaner för varje scenario. Det jag kom fram till var att det nog var en ”gammal” blödning baserat på färgen, och att det allra troligast inte var någon fara.

Däremot stod det på 1177 att jag skulle ringa till MVC och stämma av, vilket jag gjorde dagen efter (då blödningen som tur var hade slutat). Barnmorskan som jag pratade med var ganska barsk, men lugnade mig med att det inte var någon fara utan högst troligt berodde på att man har sköra slemhinnor som gravid. Jag kände mig trygg med det svaret, och jag har känt av alla mina andra gravidkrämpor sedan dess, så oron har nu försvunnit.

När jag ändå hade en barnmorska på tråden (tyvärr inte vår egen barnmorska, men ändå) passade jag på att fråga om min trötthet. Jag känner verkligen att den är helt förlamande ibland, och de allra flesta kvällar somnar jag vid nattning oavsett om det är jag som nattar eller inte. Hon tyckte att jag kunde börja lite smått med järntabletter, även innan jag tagit alla prover, men jag vet ärligt inte hur jag ska tänka med det. Jag vet ju att min katarrmage mår väldigt dåligt av dem, så jag kommer nog ändå att komma fram till att jag avvaktar med dem tills efter att jag tagit proverna. Tröttheten går ju förhoppningsvis över runt vecka 12, så det blir bara att stå ut!

 

Kommentera

