graviditet #2

Gravid vecka 17 (16+6) – åderbråck och stressillamående

I lördags (den 2 juli) såg jag att jag hade fått en blå och stor utbuktning på smalbenet strax under knät. Jag tänkte inte så mycket mer på det förrän på söndagen när vi skulle gå ut och ta en promenad till lekparken. Då började det göra ont och när jag kollade ner såg jag att utbuktningen hade blivit dubbelt så stor. Jag blev lite skraj och tänkte att det kanske var något jag borde kolla upp, så ringde 1177 där en lugn sköterska sa att jag så fort som möjligt skulle ta mig till en akutmottagning utan att gå så mycket. Det han verkade bekymrad över var att utbuktningen var varm och att jag var gravid.

Så jag satte mig i en taxi till Sahlgrenskas akut, där jag ganska snabbt fick komma in och träffa en läkare. Efter lite kontroller och en chat med en kollega, var hon rätt säker på att det inte var en blodpropp utan ett åderbråck. Båda är tydligen vanliga när man är gravid, oh the joy.

Så inom en timme var jag hemma igen med min blå, inte så bildsköna, utbuktning. Efter lite research om åderbråck så vet jag nu att det är vanligt att drabbas av under graviditet, särskilt om man är omföderska. Det beror på den ökande blodmängden i kroppen, men även på att klaffarna i venerna förslappas under graviditeten (alltså varför?). Det går att förebygga genom att använda stödstrumpor och att inte stå eller sitta för mycket, vilket kan bli ett problem med mitt kontorsjobb. Men! Vanligtvis försvinner det efter förlossningen, så det är väl bara att härda ut en liiiten stund till även med denna gravidkrämpa.

Veckan i övrigt har varit stressig. Jag har haft mina sista dagar på jobbet innan semestern och sen har vi späckat helgen med restaurangbesök, middag, Liseberg, nappslutande, Malmö-besök, kalasplanering och föräldrabesök. Mitt illamående, som är så stressberoende, har varit rätt jobbigt och jag börjar ställa in mig på att det kanske inte kommer att gå över.

Sammanfattningsvis:

– har fått mitt första åderbråck på smalbenet.

– har varit mer illamående än vanligt, men antagligen mycket pga stress.

– köpte en svartvitrandig gravidklänning i en köp- och säljgrupp och blev så nöjd. Den kan vara det skönaste jag haft på mig, och jag bestämde mig då för att det här ska bli min bekväma graviditet. Inga fler tajta och osköna byxor!

One thought on “Gravid vecka 17 (16+6) – åderbråck och stressillamående

Kommentera

