graviditet #2

Gravid vecka 19 – ryggont, blodtrycksfall och putmage

Är nu inne på andra semesterveckan och 19:de gravidveckan. Jag vet inte vilken av dessa två veckor som är anledningen till att jag känner mig piggare, men jag röstar nog ändå på att det är sovmorgnarna till 9-ish varje dag som är den främsta orsaken till att jag känner mig mindre dödstrött. Vi har ju begåvats med ett barn med samma sömnmönster som jag, så när vi har ledigt vaknar vi båda vid nio och mår så himla mycket bättre av det än att väckas vid sex/sju.

Hela denna vecka har haft tema kalas, vi har huserat två stycken varav ett barnkalas, och har gått på två förskolekompisars kalas. Det har varit en rolig, men stressig vecka så illamåendet har gjort sig påmint igen. I söndags (9 juli), fick jag även ett blodtrycksfall som inte var att leka med. Jag fick ligga ner och vila en timme med fötterna i högläge för att det skulle kännas bättre. Sen gjorde det ont i benet (samma som förra veckan) resten av eftermiddagen, men jag försökte att inte känna så mycket oro för det.

Det som jag däremot ÄR lite orolig för är hur min rygg ska palla den ökade belastningen. Jag hade ju mycket ryggproblem i vintras och jag vet ju hur dålig jag har varit under våren att göra mina rehabövningar. Därför tog jag nu tag i det och gick till Friskis & Svettis för att träna framförallt ryggen. Under min förra graviditet tränade jag på gym fram till vecka 37, och det var både jätteskönt och såå välbehövligt att ha en stark rygg inför det stundande bebiskånkandet. Jag tänker nu att jag ska försöka upprätthålla träningen så gott det går under sommaren och sen få in en rutin under hösten.

Bjussar på en magbild från gymmet, tycker inte att det syns så mycket skillnad från vecka 12, men den har verkligen blivit såpass stor nu att jag får kommentarer om den!

Veckan i sammanfattning:

  • känner mig lite piggare, vilket är fantastiskt!
  • har fått känningar i ryggen, så vill komma igång ordentligt med träningen. Någon som har tips på bra ett bra gravidträningsprogram/app med fokus på ryggstyrka?
  • fick ett ordentligt blodtrycksfall, måste börja lyssna lite bättre på kroppen och försöka att inte överanstränga mig.
Kommentera

