graviditet #2

Gravid vecka 20 – (19+6) – första bebisplaggen, järntabletter och dålig mage

Denna vecka har jag tagit tag i två efterlängtade projekt. Det första var att jag gick och köpte järntabletterna Duroferon när vi var i Malmö i onsdags. Barnmorskan ville ju att jag skulle börja ta dem direkt efter RUL, men då jag vet att jag kan bli jättedålig i magen av järntabletter ville jag vänta några dagar i och med att vi var mitt i bilsemestern. I torsdags åkte vi hem och jag blev i stort sett direkt jättedålig i magen. Vad jag har förstått så blir de allra flesta hårda i magen, men jag blir helt tvärtom. Förra graviditeten började jag ta Niferex, och de visade sig göra min magkatarr värre, så därför gick jag över till Duroferon och känner lite nu att det är som att välja mellan två dåliga alternativ. Det är såklart viktigast att mitt järnvärde blir bra, men jag ska nog höra av mig till MVC om min mage fortsätter att reagera lika dåligt.

Det andra projektet som jag börjat med är att se över vad den kommande bebisen kan tänkas behöva för kläder. Jag tog fram och gallrade bland alla Agnes utväxta kläder och storlekssorterade dem noggrant. Det visade sig att det i stort sett inte finns några bodies kvar i storlek 50 och 56, och inte heller några som helst varma kläder som mössor, overaller, tossor, tjockare koftor och onesies. Det beror till största delen såklart på att Agnes var ett sommarbarn, som inte behövde några varma kläder (nästan inga alls egentligen eftersom 2014 var en sådan värmeböljesommar). Det var skönt att få lite överblick över vad som finns, och det ska såklart också bli roligt att börja köpa lite nytt och begagnat till den nya bebisen! Det första, och enda, jag hittills har köpt är en body och ett par leggings i två av mina favoritmönster från Mini Rodini. Jag fyndade dem i använt, men bra, skick i en köp- och säljgrupp på Facebook. och lite pirrigt är det ändå att tvätta, vika ihop och lägga ner yttepytte bebisplagg i lådan även denna gång.

One thought on “Gravid vecka 20 – (19+6) – första bebisplaggen, järntabletter och dålig mage

Kommentera

